Før skolestart

KLAR – PARAT – FØR-SKOLESTART

Gruppen af førskolebørn har vi her på Stensballeskolen valgt at kalde for kometer – de farer rundt og har ikke fundet ”fast grund under fødderne” endnu.

I løbet af året har Stensballeskolen et tæt samarbejde med Daginstitution Stensballe omkring før-skole-børnene frem til start i børnehaveklasse i august. Børnene kommer på skolen sammen med deres børnehavegruppe i løbet af det sidste år i børnehaven for at lære skolens fysiske rammer at kende.

Der lægges på denne måde vægt på, at børnene lærer hinanden at kende på tværs af børnehaverne. Ved skolestarten arbejder vi videre med, at børnene kommer til at lære hinanden at kende og møder hinanden i forskellige sammenhænge med leg og læring. Målet er at de kommer til at opleve sig som én årgang med samarbejde på tværs af klasser – og at vi får tid og god mulighed for at lære dem at kende i forskellige sammenhænge, så vi kan danne velfungerende klasser fagligt og socialt. Klasserne dannes i løbet kometperioden. Nogle uger inde i skoleåret kigger vi på, om vi har lavet noget pædagogisk helt uhensigtsmæssig i vores klassedannelse. Mindre justeringer kan foretages. Forældre vil altid inddrages i denne del.

Den særlige ”komet-periode” er i maj og juni, hvor børnene er indskrevet på Stensballeskolen i SFO.  Den 1. maj er således børnenes 1. skoledag på Stensballeskolen, hvor de i en tryg sammenhæng kan lære skolens fysiske rammer og de nye kammerater at kende. I perioden er der særligt fokus på sprog, bevægelse og sociale kompetencer med en legende læringsstilgang. Der vil være børnehavepersonale med fra Daginstitution Stensballe i kometperioden – og skole-komet-pædagogerne vil komme til at følge børnene ind i børnehaveklassen og videre op igennem indskolingen.

I november i forbindelse med skole-indskrivning inviterer skolen til 1. informationsmøde, hvor vi præsenterer skolens vision, værdier og læringsgrundlag og i samarbejde med Daginstitution Stensballe fortæller om at være skoleparat. Her lægges der vægt på lysten til at lære og interessen for tal og bogstaver.

Ved skolestart er det vores erfaring, at forældre skal ”øve sig” i at give slip og gøre børnene selvhjulpne. I vil nok også komme til at opleve, at det er kammeraterne, der nu er mere i fokus end jer forældre.

"At gøre skoleparat” er også at stille krav til dit barn – også nogle barnet ikke helt kan håndtere – endnu. Stil kravene et ad gangen og prøv at øve barnet i at udskyde egne behov. Hold god struktur i hverdagen omkring søvn og måltider. Få talt sammen derhjemme og vis interesse for dit barns oplevelse af alt det nye, der kommer ind i barnets hverdag. Læs også højt for dit barn, så der opstår en naturlig nysgerrighed på, hvad bøgernes verden kan byde på – og her er masser af gode hints til dialog!

I skolens trivselshandleplan lægger vi vægt på ”at gøre personlig robust” og udvikle sociale kompetencer. Det er vigtigt at udvikle evne og kompetence til at arbejde – og udvikle sig personligt sammen med andre – også nogle der er forskellig fra en selv. Det er væsentligt, at alle oplever sig som en del af et socialt fællesskab – og bidrager positivt ind i det.

Et godt skole-hjem-samarbejde er et alfa og omega – og umiddelbart før komet-start i april inviterer vi til et info- og dialogmøde for forældre omkring kometperioden. Allerede i den tidlige start i børnehaveklassen er der igen et forældre-årgangs-møde, hvor der er info – og dialog om mål og indhold med børnehaveklasseledere og – pædagoger.

Velkomst kometforældre folder MAJ 2024.pdf

Shape Created with Sketch.